باز هم سلیمی‌نمین و باز هم مناظره‌ای برای کورش‌ستیزی در سیما

ساخت وبلاگ

باز هم سلیمی‌نمین و باز هم مناظره‌ای برای کورش‌ستیزی در سیما

بهرام روشن‌ضمیر

سلیمی‌نمین، "آقای مناظره" در ایران است. از کورش تا رضاشاه و از "فساد در دانشگاه آزاد" تا "رابطه با آمریکا". هر موضوعی که باشد. ولی آنچه بیشتر مورد توجه است، کورش‌ستیزی اوست. این‌قلم از پنج و نیم سال پیش که مناظره‌ای با او به دعوت روزنامه قانون انجام دادم تاکنون این مباحث او را پیگیری می‌کنم. او چندی پیش در شبکه 4 سیما عینا همان حرفهای 5 سال پیش را زد تا نشان داد که اگر صد مناظره دیگر هم برگزار شود و پاسخ سفسطه‌های او داده شود، باز هم دست برنمی‌دارد. چراکه وقتی کسی قرار نباشد چیزی را بپذیرد، نمی‌پذیرد. عباس سلیمی‌نمین 5 سال است کتاب اشمیت باستانشناس را دست گرفته و دوره می‌چرخد. او با نشان دادن چند عکس از یک دیوار خشتی یک متری در تخت جمشید (که اکنون نیست) و یک نقل قول از یک یهودی (جشن‌های 2500 ساله ستایش تاریخ یهود است) می‌خواهد بگوید تمرکز بر کورش و هخامنشیان، سناریویی صهیونیستی برای تحریف و تخریب تاریخ و هویت ایران است.

در مناظره اخیر، بدبختانه آقای لطف‌الله آجدانی -برخلاف آن یک کلیپ چند دقیقه‌ای که ایراندوستان از این مناظره تهیه و در شبکه‌ها پخش کردند- ضعیف عمل کرد. حتا اگر آجدانی با پیشینه سلیمی‌نمین در کورش و هخامنشی‌ستیزی (نه باستان‌ستیزی به صورت کل) آشنا نبود -که خود نشانگر سهل‌انگاری مناظره‌کننده در عدم شناخت طرف مقابل است- در این نشست هم خود سلیمی‌نمین، بارها و بارها هم تاکید کرد که با کلیت دوران باستانی ایران و ستایش آن کاری ندارد و چندین بار به میان حرفهای آجدانی هم وارد شده و به درستی تذکر داد که سخنان آجدانی مبنی بر پیشینه دراز باستان‌ستایی در ادب و فرهنگ ایران ربطی به ادعاهای او ندارد. ولی بدبختانه آجدانی سهوا و یا عمدا از این مساله گریخت و تا واپسین دقیقه عملا پاسخی به ادعاهای سلیمی نمین نداد. "دکتر" خطاب کردن سلیمی‌نمین -که مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر دارد- از دیگر موارد منفی آجدانی بود.

در مناظره‌ی 5 سال پیش که آقای سلیمی‌نمین تلاش کرده به کل آنرا فراموش کند، من تنها روی هخامنشیان تمرکز کردم و تلاش کردم نشان دهم، نه تنها غربیان (به قول ایشان استعمارگران) ستایش چندانی از هخامنشیان ایرانی نکرده‌اند که در برخی موارد غارت، تخریب، تحریف و در بسیاری موارد از سده 18 تا سده 20 تحقیر و کوچک‌انگاری هم دیده شده است. از ایشان پرسیدم که دقیقا کدام مورخ و شرق‌شناس یهودی یا انگلیسی به شکل عام و گسترده هخامنشی‌ستایی کرده؟ و ایشان پاسخی نداشت.

در آن مناظره همچنین اتهام ایشان مبنی بر اینکه یهودیان و استعمارگران با همکاری دولت پهلوی، تاریخ ایران را از کورش حساب کرده و پیش از آن را تخریب کرده یا نادیده گرفتند، را به کل انکار کردم و باز پرسیدم کدام کتاب "تاریخ ایران" یا "تاریخ ایران باستان" چه نوشته یک ایرانی باشد چه یک خارجی را می‌شناسد که از کورش هخامنشی آغاز شده و دوره‌های پیش از آن را نداشته باشد؟ باز هم پاسخی نداشت. یعنی نشان دادم 1- آغاز تاریخ رسمی ایران از کورش و 2- هخامنشی‌ستایی بیش از اندازه غربیان، جز در تصورات خود آقای سلیمی‌نمین در جای دیگری وجود ندارد.

در آن مناظره پس از اینکه دیدم ایشان برای بهره‌گیری از احساسات عامه، از اصطلاحات غلط رایجی چون تاریخ 10 هزار ساله و تمدن 8 و 7 هزار ساله ایران استفاده می‌کنند، اصطلاحاتی چون "تاریخ" و "تمدن" را برای ایشان تعریف کردم و تفاوت آنها با "فرهنگ" را شرح دادم و سپس تاکید کردم که بخواهیم یا نخواهیم، تاریخ و تمدن ما 10، 8 یا 6 هزار ساله نیست. ایشان هم پذیرفت. ولی در مناظره اخیر دوباره دم از تاریخ و تمدن 8 هزار ساله زد و با سکوت آقای آجدانی روبرو شد. من در آن مناظره به ایشان متذکر شدم که تمدن ایلام با تمدن ایران دقیقا یکی نیست، هرچند ارتباطات تنگاتنگ و تاثیرات ژرفی بر هم داشته باشند. به ایشان گفتم که هویت ما امروز برآمده از هویت ایلامی نیست و ما نام فرزندان‌مان را اونتاش و شیلهاک و شوتروک و ... نگذاشته‌ایم و زبان‌مان ادامه‌ی آن نیست. ولی نام "اردشیر" 2500 سال است که بی‌وقفه بر فرزندان ایرانی گذاشته می‌شود و زبان ما ادامه زبان فارسی هخامنشی است. این درحالی بود که ایشان حتا نمی‌دانست که لوح‌های ایلامی گلی تخت‌جمشید اسناد اداری هخامنشی است و گمان می‌کرد که چون زبانش ایلامی است، پس به دوره ایلام برمی‌گردد. برای ایشان مثال زدم که ما امروز ممکن است به دلایلی انگلیسی یا عربی بنویسیم. ولی ما ایرانی هستیم. ولی ایشان می‌گفت از کجا معلوم که خارجی‌ها درست خوانده شده باشند؟ گفتم ایرانی‌ها هم خوانده‌اند که گفت من آقای ارفعی را قبول ندارم.

منظور کلی آنکه اگرچه آقای سلیمی‌نمین با تکرار این داستان‌ها در این 5-6 سال نشان دادند که "نمی‌خواهند" متوجه شوند، ولی در شگفتم که چرا کارشناسان تاریخ و رشته‌های مرتبط، خیلی رک و پوست کنده و دقیق اتهامات او را رد نمی‌کنند؟ و چرا موضع هوشمندانه سلیمی‌نمین را درک نمی‌کنند؟ او اتفاقا پشت سنگر ایران و تاریخ ایران ایستاده‌ است. او حتا باستان‌گرایی را هم تایید کرد تا بتواند فقط به کورش و هخامنشیان بتازد. پس در برابر او سخن گفتن از اسطوره‌ها و رستم و شعوبیه و فرهنگ ایرانی و خدمات ایران به اسلام (که آقای آجدانی مطرح کردند) چه فایده دارد؟ کاش ایشان به جای این همه "دکتر" خطاب کردن، به سلیمی‌نمین متذکر می‌شد که هرچیزی تخصص می‌خواهد و تشخیص دستکاری در تخت‌جمشید از روی یک عکس قدیمی یا نیمه‌کاره بودن بنای تخت‌جمشید به استناد گزارش "مهندسان ساختمانی استان تهران" کار درستی نیست – حرفی که من در مناظره با او زدم و پاسخی نداشت.

من در آن مناظره به او گفتم که اشمیت که آن عکسها را گرفته، خودش کاوش‌گر و مرمتگر تخت‌جمشید بوده است. گفتم که او آلمانی بود و به شدت نازی. چگونه می‌توان رفتار نازی‌های یهودی‌ستیز را در ایران مطابق با سناریوی خیالی یهودیت و صهیونیسم دانست؟ اما ایکاش که این حرفها را کسی در صدا و سیما می‌زد.

باز تاکید کنم که هدف، اصلاح آقای سلیمی‌نمین نیست که ایشان می‌دانند چه می‌کنند. ایکاش متخصصان تاریخ بیشتر تامل کنند تا تاثیر بهتری بر روی اکثریت مردمانی که بدبختانه میانه‌ای با کتاب ندارند بگذارد.

--------------------------------

مناظره بهرام روشن ضمیر و عباس سلیمی نمین

http://www.tarikhirani.ir/fa/news/31/bodyView/1210/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87.%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3.%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D9%85%DB%8C%D9%86.%D9%88.%D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85.%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%E2%80%8C%D8%B6%D9%85%DB%8C%D8%B1.%D8%A2%DB%8C%D8%A7.%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE.%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%B4%DB%8C.%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html

 

مناظره لطف الله آجدانی و عباس سلیمی نمین

http://www.mehrnews.com/news/3834127/%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

 |+| نوشته شده در  ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ساعت 14  توسط ایرانشناسی  | 
نقد و بررسی فیلم‌نامه "کوروش کبیر" اثر مسعود جعفری جوزانی...
ما را در سایت نقد و بررسی فیلم‌نامه "کوروش کبیر" اثر مسعود جعفری جوزانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : pajuhesh-iranshenasi بازدید : 210 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1396 ساعت: 23:40